Geram

| |

Petang td setibanya di rumah dari ofis, sy terkejut melihat keadaan luar rumah sy kotor. Sangat2 kotor dgn bekas-bekas tanah liat dimerata halaman rumah dan lantai porch (tempat kereta).

Sy dah agak ini mesti perbuatan anak-anak jiran yg suka sgt bertandang ke rumah kami setiap hari pada musim cuti sekolah ini. Sebelum ini sy pernah menegur mereka kerana suka beli aiskrim dan buang sampulnya ikut suka-suka aje. Yang sy geram sgt, yg suka sgt buang sampah merata-rata tu budak2 perempuan. Dan yg lebih pelik, dia org nie xmalu datang bermain kat rumah sy walhal anak-anak sy dua2 lelaki. Kalau masih kecil dan belum sekolah xpelah jugak...

But today they were too much! Hari ini xde seorang pun berada di rumah. Hafiz kerumah kawannya di Taman Melewar dan Zaim sy bawa ke pejabat kerana ayahnya ada mesyuarat di luar. Budak2 tu selamba je ajak kawan2 dtg beramai2 berpesta di rumah saya bermain tanah liat! Pastu siap kait buah kelapa muda di belakang rumah n selepas minum airnya kulit2 kelapa dibiar bersepah di laman rumah sy. Tambah lagi dgn bekas2 makanan Mcdonald yg dibiarkan begitu saje di tembok porch sy.

Darah sy tetiba menyirap. Dahlah sy ni pengidap penyakit darah tinggi. My blood really go upstairs! Badan sy mengigil...sy xpernah lg merasa begitu marah. Sebelum ni sy sentiasa sabar dgn mereka dan tegur mereka baik2 setiap kali mereka buat sepah tp kali ini....I just can't take it anymore.

Sy beritahu suami sy nak cari budak-budak tu kat rumah dia org n nak warning jangan datang rumah sy lagi. Suami sy pulak ntah nape cool je...kalau selalunya dia yg melenting dulu. Kali ni sy pulak yg naik angin. Suami sy kata xpyhlah ...nanti esok dia akan tegur budak2 tu...Sy nekad..Sy xkira sy pergi jugak nak cari budak2 tu. Kalau dpt jumpa mak dia org lagi baik..bisik hati sy. Sy betul-betul naik angin.

Dlm perjalanan ke rumah mereka, sy terserempak dgn si Banna. Dia nie pengunjung tetap rumah sy. Tapi si Banna nie xlah pengecah cam budak2 perempuan tu. Dia nie 90% masculine 10% feminie.. pengemas lebih dr perempuan. Walaupun lepasan SPM dia nie agak 'kurang matured' tp rajin menolong sy mengemas rumah dan meneman zaim kalau xde org kat rumah. Dia siap buat 'bilik persinggahan' lg di corner porch rumah sy. Sy terus marahkan dia pasal rumah kotor sgt hari ini. Dia kata bukan dia yg buat tp budak-budak perempuan tu....sy suruh dia panggil budak-budak tu datang dan bersihkan rumah sy jam-jam tu jugak.

Bila budak-budak tu datang sy marah mereka dan beri amaran jangan datang bermain dirumah sy lagi...(kejamnya...tp sy geram sgt). Si Banna la yg xpasal2 jadi mangsa kena bersihkan halaman rumah sy dgn budak-budak tu. Sy hairan juga macammana mak budak-budak tu xkisah dan xambil tau langsung tentang anak-anak perempuan mereka bermain di mana, di rumah siapa...kadang2 satu hari suntuk berkampong di rumah sy. Apa yg sy dipahamkan adik beradik dia org ada 9 orang! Agaknya pasal tu la xterjaga kot.

Suami sy kata xpe lah...budak-budak..Pasal masih budak-budaklah kita kena tegur. Dan dia org kena tau adab2 bila berada di rumah orang...especially rumah jiran. Kalau xkena cara boleh jadi gaduh. Tapi sy bukanlah kaki gaduh tetapi bila dah geram sgt boleh jadi saperti gunung berapi yang meletup...kerana sy ni bukan jenis pemarah...lebih2 lg nak marah anak orang.

Nak tengok esok dia orang berani x datang rumah sy.

5 comments:

fathiyyah said...

ish maaak..kalau thia duduk rumah skrg,sure diorg tak berani punya la nak dtg..isy,sibuk2 je dtang kat stana kita..

ish,nak kenaaa ni..thia kan gaaarang kalau ngn budak pompuan kcik..hihi

emak cerita pasal banna,tergelak thia bc tulisan mak ni..hihi
mak,jaga kesihatan tau,jaga BP mak tu,jgn naik tinggi sgt..kang pengsan mcm ari tu..jgn buat thia risau2 mak..

love you!

cairo boy said...

salam...

erk,terkejut saya aunty post entry cmni..huhu...td baru je baca sal budi bahasa tu(mood baik je)..ni ttba,entry ber'mood'kan marah+geram...huhu..relax aunty...take it easy...biasa aa tu,marah...bila marah,mula laa fikiran di luar kawalan...time ni laa diri kita di uji...harap aunty byk2 bersabar...take gud care of ur health...high BP tu byk complication nya...smile!!! :P

nannychomel said...

To Thia.

Mmg I wish anak-anak yg garang2 ada kat umah..especially Klong. Kalau Klong ada mmg dia org xberani dtg pun.

Good luck for your exam. Don't worry about mak k.

To Cairo Boy:

Entry 'Budi Bahasa' dah draft lama tp baru je dipublished..tu sbb moodnye lain hihihi

Good Luck for your exam.

EmcEE_SubZeRo said...

salam.


pendapat sy mengenai pendidikan anak

"kejayaan/kegagalan anak adalah disebabkn oleh didikan ibu bapa"

I am what i am today is because of my parents. ya~


mse kecik jgn ckp la. mmg kena "ajar" cukup2 sampai serik. skrg dah besar xyah kontrol. mak sy biar saje apa yg sy buat. tapi scara otomatik nya
-klua rumah mintak izin
-outing (dok Uni ni) pon bgtau mak
-smpai rumah dgn slamatnya pon bgtau mak
-dan suke mkn masakan mak.


haha. apakah kena mengena dgn entry ini?? ntah.

Pustaka Hanif said...

harap mak bapak budak tu boleh terima.kalu tak terima, mereka mmg bermasalah dan kena jumpa kaunselor..