Berkumpul

| | 4 comments


Rasanya baru smalam dapat berbuka puasa dengan anak cucu ramai2..Semua balik..Syarinar dan family, Am dan family, Anwar dan isteri dan kami2 yg di rumah. Tetapi saperti tahun yg lalu, 'orang jauh' tetap berjauhan..tak mengapalah janji dia berada di Malaysia.

Syarinar (Kak long) masak gulai lemak ikan kering (masinnyaaa) dan telur puyuh sambal khas untuk adik kesayangan, Hafiz. Arsyi, isteri Am goreng sayur. Aku masak udang goreng sweet sour (masin jugak..hehe) dan goreng ikan. Anwar saperti biasa beli kuih muih.

Saperti masa mereka kecil2 dulu, kami terpaksa menggunakan dua meja. Orang lelaki duduk kat meja besar di ruang depan dan kami duduk di meja dapur. Yang buat meriah ialah cucu2ku yg tak berpuasa sama2 sibuk berbuka puasa.

Aku bahagia bila menghadapi suasana begini. Seronok bila anak2 berkumpul. Seronok dengar cucu2 berebut barang mainan dan 'bergaduh' sesama mereka. Riuh rendah rumah dan rasa bersemangat. Tanpa mereka rumah akan menjadi begitu sunyi sesunyi2nya. Aku harap akan dapat merasai suasana begini selalu.

Bagi thia yang jauh di mata, bila masak tu ingat2lah kami di gombak ...sayang thia.

Buka Puasa

| | 5 comments

Masa anak2ku kecil, saat paling menyeronokkan dlm bulan ramadhan ialah ketika berbuka puasa. Bayangkan pada satu ketika kesemua 7 orang anak2ku yg ketika itu masih bersekolah berkumpul mengadap juadah di dua meja makan. (1 meja tak cukup..) Yg lelaki duduk dgn ayah mereka dan yg perempuan dgn aku, arwah ibu dan pembantu.

Aku masih ingat setiap mereka mempunyai selera yang berlainan. Kalau pergi ke bazaar ramadhan aku terpaksa membeli kuih mengikut keinginan tekak mereka. Masa itu, belanja beli kuih muih dan lauk pauk tak semahal sekarang. RM20 cukup utk beli semua yg diingini. Kalau air minuman sampai 2 jenis...biasanya air tebu dan air kacang soya. Kuih muih pulak ada yg manis, ada yg pedas, yg kering dan yg berkuah.

Tetapi satu kenangan yg aku paling tak boleh lupa ialah anak kedua ku, Wan Muhammad, yg mesti nak makan mee goreng tiap2 hari...tak kisah lah..meehoon ke, mee kuning ke, kuayteow ke...janji mee goreng...WAJIB.

Aku amat bersyukur kerana anak2 ku mudah dilatih utk berpuasa. Paling awal pada usia 5 tahun tetapi semuanya bila berusia 7 tahun mereka sudah boleh berpuasa penuh. Begitu jugak dgn bangun sahur...tak payah nak simbah2 air...kejut aje dah bangun. Cuma takde seorang pun yg mampu hendak terus bangun mandi dan kesekolah..semua wajib tidur balik hehehe

Bila mereka sudah dewasa, ada yg dah berkahwin, ada yg bersekolah jauh, aku merasa rindu akan saat2 saperti dulu. Suasana berbuka puasa sudah lain....bila mengadap juadah terbayang wajah2 mereka...dan hati tertanya2 apakah mereka merasai kerinduan saat2 mereka bersama atau mereka sudah tidak ingat lagi.

Selamat Berbuka Puasa.
| | 0 comments

Cahaya Mata

Bila si teruna dan si dara bertemu
pintu hati ..dan rasa hati
melahirkan sebuah keinginan
untuk membina sebuah kehidupan

Bila cincin tersarung dijari
tanda dua hati sudah terikat
jiwa meronta minta disatu
dengan lafaz ijab kabul

Bila ikatan menjadi
sah sebagai suami isteri
keinginan dan harapan
utk menimang cahaya mata
mula menjadi impian
setiap masa

Bila dikurniakan zuriat
cahaya mata dibesarkan
dengan penuh
kasih sayang
dengan penuh
kesabaran
siang dan malam
panas dan hujan
dalam suka
dalam duka

cahaya mata
menjadi dewasa
punya cita
punya cinta
punya alam sendiri
....dan begitulah putaran sebuah kehidupan...










Salam Ramadhan

| | 2 comments


Salam. Rupa2nya dah setahun aku tak mengupdate blog. Kenapa ye? Mental blocked..hehehe. Memang banyak cerita yg nak dikongsikan bersama tetapi bila sampai bab mengarang tetibe semua yg ada dlm fikiran tak mahu nak keluar. Rasa susah sangat untuk dicanaikan sebagai juadah pembaca. Erkkk..betulkan ayat tuh.

Thia dan Zmah sentiasa mengupdate blog mereka..dan aku rasa cemburu. Saperti yg thia pernah ceritakan dulu2 aku memang suka menulis diari..(cerita2nya bukan rahsia lagi)..anak2 berjaya menyelongkar apa yg aku sorokkan dari mereka..hmmm...naughty girls! Dulu2 aku pun minat dan rajin mengarang sajak...tp mungkin masa itu aku selalu dirundung 'malang'..maka idea2 pun sentiasa mengalir dlm otak.

Kini, agaknya sedang bahagia maka susah nak karang ayat2 yg jiwang2...yg tak jiwang pun perit rasanya. Apa yg ingin dipaparkan disini semua tidak menjadi. Tapi aku bangga kerana 3 org dari anak2ku minat menulis. Aku pun suka melukis..dulu nak jadi artis (pelukis) tapi lukisanku tidak pernah mendapat 'pengiktirafan'..maka minatku terkubur...dan tiada seorang pun anakku yg minat atau pandai melukis.

Sepanjang bulan ramadhan aku bertekad utk bercuti dari FB. Aku menyahut cabaran Wan Hazimah. Dia tak yakin aku boleh melakukannya....tp aku menyahut cabarannya. Walaupun hati melonjak2 ingin mengactivate semula FB tp semangatku masih kental hehehe Aku harap kengkawan FB tak akan lupakan aku sepanjang bulan ramadhan ini. Sebenarnya aku bimbang seandainya aku mengadap FB sepanjang bulan ramadhan nie bnyk masa yg berkualiti akan terbuang dgn sia-sia. Aku ingin memenuhi masa yg berkualiti dgn mempertingkatkan amal ibadah...in shaa Allah.

Kepada peminat blog DIARI IBU...selamat bertemu kembali dan Selamat Berpuasa. Semoga ibadah puasa kita diterima ALLAH. Amin.

Sampai ketemu lagi.