Budi Bahasa

| |

Semasa dinner beberapa mlm yg lepas, sy bersembang2 dgn kak long. Mula-mula cerita pasal hal-hal pejabat, kerja-kerja yg xpernah ada noktahnya dan kisah lecturer2 yg berbagai ragam. Ada yang sangat baik budi pekertinya, ada pulak yang menyombong macam dia sorang je yg ada PhD.

Kak long bercerita tentang seorang Professor dari University of Hawaii yang pernah menghadiri seminar undang-undang di UIA beberapa bulan yang lalu. Professor ..... (xingat nama pulak) sangat baik budi bahasanya walaupun dia merupakan seorg Professor yg sgt distinguished dan hebat dlm bidang perundangan. Tapi dia nie very humble and ucapan 'thank u' xpernah putus2 diucapkan dan sgt appreciative setiap kali kak long mengurus hal-hal dia. Berlainan dengan org kita, susah betul nak ucapkan terima kasih atau memberi penghargaan. Lbh2 lg yg dah rasa diri mereka trsgt pandai...(oops sori..xsemua camtu kan?)

Sy ingin berkongsi beberapa pengalaman di negara2 yg pernah sy kunjungi antaranya UK, Australia, New Zealand, Hawaii dan Vienna. Walaupun ada setengah2 dari budaya mereka memang xboleh dijadikan contoh langsung. Tapi ibarat kata pepatah, "Yang baik dijadikan teladan..Yang buruk dijadikan sempadan"

Di negara2 yg sy pernah kunjungi, kebanyakan pemandu kereta lebih menghormati pejalan-pejalan kaki. Kita xperlu mengangkat2 tangan minta mereka berhenti beri laluan untuk menyeberang jalan. Dari jauh mereka dah slow down dan memberi isyarat agar kita menyeberang jalan dengan selamat.

Di kedai-kedai pula, apabila kita selesai membuat pembayaran, mereka akan ucapkan "thank you" and 'Have a nice day!". Sekiranya ada baki wang, mereka akan kata, "This is yr change, madam"...akan disebutkan berapa jumlah baki wang dan seterusnya mengucapkan terima kasih dan minta kita dtg lg. Maybe itu part of their 'customer service' yg wajib dipraktikkan...cara yg efektif untuk menarik hati pelanggan. Tp melalui body language mereka, sy tau mereka ikhlas .... Xpernah lg sy jumpa cashier yg masam mukanya dan memberi layanan yang berbeza kepada sy walaupun sy org Asia. Baik muda maupun yg tua...they are very pleasant. Customer service mereka mmg 1st class.

Di negara kita kebiasaannya juruwang2 di kaunter jangankan nak ucap terima kasih kat pelanggan nak senyum pun payah.....mahal betul senyuman mereka.

Sy juga pernah mengalami satu peristiwa yg menarik di sebuah supermarket di Perth, Australia. Semasa sy dan anak-anak sedang beratur di kaunter pembayaran, ada sepasang 'mat salleh' suami isteri di depan kami dengan sebuah troli yang sarat kandungannya. Masa itu cuti krismas dan mungkin barangan dapur mereka sudah kehabisan dan nak tambah stok baru. So kami terpaksalah menunggu lama sikit sehingga mereka selesai membuat pembayaran. Sebaik saja si suami, selesai membayar, dia menoleh ke arah kami yg sedang menunggu dibelakangnya dan berkata, "Sorry to keep u waiting". Kami terkedu la jugak...Xtau nak respond camne tp sy cepat2 reply "O, its ok..no problem". Org berbudi kita kenalah berbahasa ya x?

Selama bershopping di negara kita, xpernah lagi orang depan memohon maaf kpd org yg menunggu di belakang...termasuklah sy. Kita xpernah dididik begitu dan mesti org pun akan rase pelik....apa hal pulak dan mintak2 maaf. Tapi seandainya kita berbuat begitu, tentu org yg menunggu dibelakang akan sejuk hatinya...so mampukah anda melakukannya...sy masih belum mampu kerana ianya diluar kebiasaan.

Anak-anak perlu dididik sejak kecil supaya sentiasa mengucapkan terima kasih apabila menerima sesuatu dan ajar mereka bagaimana untuk menghargai dan menghormati org lain supaya bila mereka besar nanti mereka akan dihargai dan dihormati.

2 comments:

cairo boy said...

hehehe...

terima kasih...syukran...xie xie...thank you....sejuk hati mendengar...huhuhuhu...

Pustaka Hanif said...

memang la adab dan budaya sekrang makin longgar.terpengaruh dgn agenda Barat tapi masalahnya terpengaruh tang yang tak baik, yang baik tak mau ikut.
pasal tu la negara tak maju2 sampai la ni