SAYANG ANAK

| |

Perasaan sy agak terganggu akhir2 ini. Perasaan sedih, geram, marah menerjah dlm diri dan fikiran sy. Mengapa? Kebelakangan ini terlalu bnyk kes2 buang bayi. Kalau dibuang didepan pintu pagar rumah org atau di tangga masjid xpe la juga...akan ada hamba Allah yg dtg mengutipnya. Tetapi kalau dibuang di tempat yg tidak dilalui manusia dan dibiarkan bayi itu kelaparan, digigit semut, nyamuk atau anjing liar sehingga mati, itu bukan manusia namanya.
Terlalu bnyk kes2 buang bayi yang kita tidak tahu samada semasa dibuang bayi itu masih bernyawa atau sudahpun mati. Apabila mayat2 bayi malang itu ditemui, keadaan mereka amat menyedihkan. Ada yg tergolek ditempat pembuangan sampah serupa anak patung buruk, ada yg dibungkus dlm beg plastik dan dicampak merata2, ada yg dicampak ditepi2 longkang tanpa pakaian dan berbagai cara lg diluar kotak pemikiran manusia yg bertamadun.

Pelik juga rasanya bagi ibu2 yg mengandungkan bayi tersebut. Tidak adakah sedikitpun perasaan keibuan dan rasa kasih serta belas terhadap bayi mereka. Tidak penatkah mengandung 9 bulan 10 hari? Tidak rasa sakitkah semasa melahirkan anak itu? Kalaupun tidak mahu membelanya, ada cara yg lebih berperikemanusiaan drp membuang bayi yg tidak berdosa. Mengapa harus bayi2 tersebut yg terpaksa menanggung penderitaan dan siksaan.

Apakah mereka itu berhati binatang????? Jawapannya TIDAK kerana........









...........BINATANG PUN SAYANGKAN ANAK! Jadi....mereka itu apa?????

1 comments:

cairoboy said...

sedih2...
dh baling batu,sorok tgn..
x berani nk ngaku kesalahan sndri..

tu hakikatnye aunty..kebanyakkan remaja melayu rosak!!!