Hafiz

| |


Salam.

Sudah lama blog ini menyepi. Sejak aktif brfb blog ini telah diabaikan. Tambahan pula kekangan masa yg tak mengizinkan utk aku berkarya..kdgkala idea susah sgt nak keluar. Kalan fb tu sepontan je dpt idea dan xmemerlukan mengarang ayat2 yg panjang.

Kenapa tetiba ada idea utk menulis malam ini?

Sekarang sudah jam 12.50 pagi. Hati ini resah dan gelisah menanti anakku, Hafiz, yg masih belum pulang ke rumah sejak balik dari sekolah. Aku baru hari ini turun dari Awana Genting kerana bertugas sejak semalam. Ketika ku pulang, ku lihat baju sekolah hafiz tersidai dibalkoni rumah. Saperti biasa kalau dia balik awal, dia akan merayap ntah mana-mana. Selalunya hari sekolah dia akan balik awal. Awal2 pun selepas azan maghrib.

Tapi sejak dia bercampur dengan kawan2 yg agak 'liar', dia semakin lewat pulang ke rumah. Aku terpaksa menghubungi dia berulangkali untuk memujuk dia pulang dan dia akan beri berbagai alasan utk pulang lewat. Dia seolah2 lebih suka berada diluar rumah melepak bersama kawan2 daripada berada di dalam rumah. Lebih2 lagi dirumah tiada siapa yg hendak layan dia bersembang.

Dan setiap kali Hafiz keluar malam, akulah penunggu malam yang setia. Aku tidak boleh tidur selagi dia tidak pulang ke rumah. Lewat macam manapun, aku tetap menyuruh dia pulang. Sehinggalah dia masuk ke bilik tidurnya...barulah aku boleh tidur dengan lena.

.....dan aku tidak tahu bilakah keadaan ini akan berakhir. Namun aku tidak putus2 berdoa agar Allah sentiasa melindungi dia dan dijauhi dari perkara2 yg negatif. Aku tetap tidak akan berputus asa dari terus menasihati dia bagi memastikan dia tidak terpesong jauh....walaupun ahli2 keluarga yg lain saperti sudah 'malas' nak ambil tahu tentangnya lagi.

Jam sekarang 1.18 pagi...Hafiz baru pulang...dan seperti biasa akulah yg akan membuka pintu untuk dia...walau dia dimarahi..dia tetap memberikan senyuman 'innocent'nya utk ku..sebenarnya fikiran sudah buntu dan tidak tahu cara bagaimana harus aku tangani masalah ini.

Selamat malam....(pagi).


1 comments:

melatiblossoms said...

Salam nannychomel,

Dalam mencari jalan menyelesaikan kerenah anak remaja, teruskan berdoa ya nanny, doa ibu paling mustajab, tak pernah terhijab pasti nanny lebih tahu. Semoga nannychomel dikurniakan Allah kebahagiaan dan ketenangan hati. Aameeen.