Lambaian Kaabah 2

| |

Perjalanan dari Gombak ke Kelana Jaya mengambil masa kira2 1 jam melalui hiway DUKE. Hujan lebat sepanjang jalan. Kami menaiki kereta Anwar sementara anak2 menaiki kereta kami yg dipandu oleh Khairul.

Setiba2 di Kompleks Tabung Haji (KTH) Kelana Jaya, orang sudah ramai. Para jemaah dan ahli keluarga sudah memenuhi setiap ruang/khemah yg disediakan. Kami terus ke surau utk solat jama' maghrib/isyak. Proses pertama selepas solat ialah mengambil 'name tag' dan lain2 dokumen yg disediakan utk setiap jemaah. Di sini sudah bermula proses 'queuing' yg memerlukan sedikit kesabaran kerana ada jemaah yg tidak suka 'queue'. Bila sudah ada yg potong 'queue' maka timbullah perasaan tidak puas hati dikalangan jemaah yg lain. Ketika ini kita sudah nampak karenah2 manusia yg kurang sabar. Di tanah suci bagaimana agaknya.

Aku menawar diri utk mengambil 'name tag' dll kerana suamiku adalah dlm kategori org yg xsuka beratur....:-D...Maka beratur lah aku dgn penuh kesabaran...satu latihan sebenarnya.
Walaupun agak lama, tapi aku bangga dgn diriku kerana mampu bertahan dan menahan sabar walaupun berapa kali orang lain 'mencilok' di depanku....sabar....sabar...

Selesai mengambil 'name tag', kami ke dewan makan kerana perut sudah terasa lapar. Nak tunggu makan dlm kapalterbang lambat lagi. Rupa2nya suamiku sudahpun mengalas perut dulu. Sabar lagi...Selesai makan kami pun berkumpul dikhemah yg disediakan utk menunggu pengumuman seterusnya.

Kira2 jam 10 mlm..kami diminta memasuki dewan pelepasan KTH. Maka tibalah saat2 perpisahan dengan anak2. Sebolehnya aku tidak mahu menangis didepan mereka kerana tidak mahu melihat mereka bersedih. Tapi aku melihat mata Kak Long dan Adik sudah merah. Sementara yg lain2nya aku lihat mereka bersahaja. Lebih2 lagi Zaim..agaknya kerana sudah biasa kena tinggal maka dia sudah tidak ada 'perasaan' lagi....hehehe...Namun aku lihat mata hafiz bergenangan dgn air mata. Aku memeluk setiap seorang sambil berpesan apa2 yg patut.
Keriuhan Kamil, Itqan dan Ijlal melambai-lambai sambil berkata "Bye bye Mak Tok" berulang kali memberi kekuatan kepada ku utk melawan kesedihan.

Sambil mengheret beg yg boleh tahan saratnya, kami memasuk dewan pelepasan. Laungan 'bye-bye' dari cucu2 ku tadi sudah hilang. Di dewan tersebut, kami menimbang beg utk 'check-in', mengambil paspot dan terus diarah ke dewan taklimat. Semua prosedur berjalan dengan lancar dan pihak Tabung Haji harus dipuji kerana kakitangannya telah melaksanakan tugas2 masing2 dgn begitu efisien sekali.

Setelah semua jemaah berkumpul di dalam dewan di tingkat atas KTH, kami diberi taklimat secara terperinci tentang perjalanan ke tanah suci, bermula dari KLIA sehinggalah sampai di Jeddah nanti. Selesai taklimat, kami meninggalkan dewan utk bergerak ke tempat bas2 yg telah sedia menanti utk membawa kami ke KLIA. Sebelum menaiki bas, kami diberi 'boarding pas' oleh kakitangan SAUDI AIR.

Pihak TH telah menyediakan sebanyak 14 buah bas dan sebuah ambulan utk membawa para jemaah seramai lebih dari kurang 380 org ke KLIA. Bas2 kami diiringi oleh polis trafik yg telah membantu mengawal lalu lintas bagi melicinkan perjalanan kami ke KLIA. Ketika itu saya terasa sgt bangga menjadi TETAMU ALLAH kerana mendapat layanan saperti VVIP. Bas kami diiringi polis trafik sepanjang perjalanan dari Kelana Jaya ke KLIA. Lebih teruja lagi apabila sampai di KLIA, bas kami terus masuk ke 'parking bay' di mana pesawat SAUDI AIR sudah sedia menanti. Bas kami betul2 berhenti di bawah pesawat tersebut. Bayangkanlah perasaan kami apabila mendapat layanan yg sangat istimewa itu. Kami hanya perlu masuk sebentar ke terminal utk 'mengcop' paspot oleh pihak Imigeresen dan terus diminta masuk kedalam perut pesawat SV5003.

Lebih kurang jam 3.00 pagi, pesawat pun terbang menuju ke Jeddah.

Bersambung....:-D




5 comments:

cairo boy said...

huh! saya x suke Q gak, sbb penantian itu saru penyeksaan.tp x suke juga potong Q org.urm,tu sesama melayu ok lagi aunty.kami ni haa,lagi laa seksa nk Q time renew visa kat imigration sini.ya allah,cm sardin!

fathiyyah said...

hehe,

waaaaaaaa...tk suka sambung2!!!

mak, apsal bergenang air mata thia bila bc ni? sbb rindu mak kot. n bergenang jugak air mata bila bc pasal hafiz. lembut jugak hati budak tu.
really miss him

kak long n adik tu takyah cite la. diorg mmg suka nangis. wahaha

mmg pon sepatutnya mcm tu kan mak. nk jadi tetamu Allah mmg layak dpt layanan istimewa sampai mcm tu
subhanallah!

fathiyyah said...

mak, mana link blog thia????

n blog mak cantik la! siapa pilih?

pok lie said...

Salam,

Cerita yang menarik.....waiting for the next episod.

rosebali.

wan hazimah said...

seronoknya mak ayah dpt g mekah!!! subhanallah! imah bile pulak.....