Cinta 2

| |

Janji ku dulu akan ada kisah CINTA siri ke 2. Satu topik yg menjadi minat ramai...terutamanya uda dan dara. Bagi yg sudah berumahtangga, masih adakah CINTA yg mengetuk pintu hati?

Apakah benar CINTA itu hadir tanpa diundang?

CINTA, KASIH DAN SAYANG.....perlukah kita mempunyai ketiga-tiga elemen ini untuk hidup bahagia?

Ada pasangan yg bercinta bagai nak gila..tetapi akhirnya berpisah juga. Kata mereka tiba-tiba saja perasaan CINTA itu hilang, lenyap...it's gone....gone...gone with the wind.

Ada pasangan yang hangat bercinta ..tiba-tiba pintu hatinya diketuk oleh orang lain. Tiada angin, tiada ribut...CINTAnya beralih arah.

Ada pasangan yang bertahun-tahun mempertahankan CINTA mereka, tetapi bertemu jodoh dengan orang lain. Sungguh tragis.

Ada pasangan berjaya mengharungi alam percintaan sehingga berjaya ke gerbang perkahwinan tetapi kecundang juga...gagal mempertahankan CINTA mereka kerana perkahwinan penuh dengan onak dan duri. Namun perkahwinan masih diteruskan walau CINTA sudah tiada lg di hati mereka, mengapa? Demi kebahgiaan anak-anak. Sampai bila?

Ada pasangan yang tidak pernah berCINTA sebelum berkahwin tetapi bahagia hingga ke anak cucu...saperti orang2 tua dulu-dulu. Apakah kunci kebahagian mereka ini terletak kepada keikhlasan dan ketulusan dalam PERCINTAAN?

Sukar untuk dimengertikan. Tapi yg pasti CINTA boleh membuat kita jadi BUTA. Kerana CINTA sanggup tinggal emak tinggal saudara...tp apabila dihimpit masalah baru sedar langit itu tinggi atau rendah.

Ada orang kata...CINTAIlah diri dulu sebelum menCINTAI orang lain.
Ada orang kata...JANGAN menCINTAI pasangan anda 100%...tinggalkan 10% untuk diri sendiri.
Ada orang kata...kasih sayang lebih bertahan dari CINTA. CINTA mudah datang dan pergi...betulkah?

Yang pasti berCINTA itu ibarat satu perjudian...tiada jaminan akan menang..

Hingga ketemu lagi di siri yg lain...Yang masih belajar tu....jgn dipikirkan2 sgt soal CINTA...ianya bukan PRIORITY buat masa ini.

15 comments:

cairo boy said...

fathy!!!
take note...
its a gud advice 4 u..
ngee.... :P

nannychomel said...

To Cairo Boy,

Mana Fathy? Senyap je sejak balik Cairo...dah xingat kat org di M'sia ke???

huhuhu

cairo boy said...

hurm..
dunno laa aunty...
maybe she just busy doing housechore kot...kuang2...

Anonymous said...

i'll remember it too.
ngee hehe.

EmcEE_SubZeRo said...

salam.


yeah yeah. entry yg menarik. thanks ma'am. ^^

I'll remember this well and take it along with me. The last note was the best tho

"Yang masih belajar tu....jgn dipikirkan2 sgt soal CINTA...ianya bukan PRIORITY buat masa ini"

We have the same point of view there. ^^

eventho i'm having problem with it right now since i've found someone. Not found actually but spotted instead. haha. But i didn't do anything yet tho. I just wanted to let it go for now. I'm still far away from my methodology of success in life. I can't take any other distraction.

tapi org slalu kata : "Grab the opportunity when there is one"

hmmmm~

nannychomel said...

To frenzy:

It's good to remember...but love may strucks at anytime...be careful ..jeng..jeng...jeng..

To emcee subzero:

Wah! dah jumpa ke? What does your heart say? My advice: Don't rush into things...Take yr time..unless you really feel that she's the one...

EmcEE_SubZeRo said...

Jumpa saja. But I still don't know whether she's the one. The weirdest is that she's very VERY very similar to me; of course apart of physical appearance. I'm referring to her habits, decision making, and yg sewaktu dgnnya.


adeh. i still have 3 years of studies to go and i don't want this. yet.



p/s: eh. knapa entry puan dijadikan tmpat berbincang perkara peribadi nih. maaf. nak email boleh?

nannychomel said...

To emcee subzero:

no prob....email zaila@iium.edu.my. or YM nannychomel@yahoo.com. mana2 pun bole..

sinarDCL said...

salam,
masa belajar, cinta ilmu krn Allah,
masa kerja, cinta (.......) krn Allah,
masa berumahtangga, cinta (......) krn Allah,

makcik, tlg isi tempat kosong tu ye...(just minta views from makcik)

tqvm

nannychomel said...

To sinardel

Xperlu auntie isi tempat kosong tu..u know very well the answers...and most people will have the same answers too...betul x

Mohd Hanif Ismail said...

most people?
jadi 'selain most people' apa jawapan mereka agaknya?
just curious..

Allah Maha Mengetahui apa yg kita tahu dan yg kita tak tahu

nannychomel said...

To Mohd Hanif Ismail

There are people who claim to agree that

masa kerja, cinta (ibadah) krn Allah,
masa berumahtangga, cinta (keluarga) krn Allah,

Tetapi only Allah knows whether they really meant what they said.

sinarDCL said...

selepas cinta, rindu pula..
liriks dari Hijjaz:


Rindu itu adalah
Anugerah dari Aallah
Insan yang berhati nurani
Punyai rasa rindu
Rindu pada kedamaian
Rindu pada ketenangan
Rindukan kesejahteraan
Dan juga kebahagiaan
Orang-orang yang bertaqwa
Rindu akan kebenaran
Kejujuran dan keikhlasan
Keredhaan Tuhannya
Orang mukmin merindukan
Anak-anak yang soleh
Isteri-isteri solehah
Keluarga bahagia
Para pencinta kebenaran
Rindukan suasana
Masyarakat yang terjalin
Aman dan sejahtera
Merindukan tertegaknya
Kalimah Allah di muka bumi
Dan dalam merindukannya
Keampunan Tuhannya
Dan seluruh umat itu
Merindukan cahaya
Yang menyinari kehidupan
Rindu pada Tuhan


mungkin kepada yg masih tercari2 sebuah rindu yg hakiki, boleh hayati lirik ini

nannychomel said...

To sinardel:

Rajinnya menulis lirik lagu
"Rindu" tp yg menyedapkan lagu itu sebenarnya ialah suara Munif. xde tandingan.

sinarDCL said...

rajin menulis? bukan menulis makcik, copy+paste je...

kalau makcik nak 'site'nya, bagitau saya...

suara munif mmg sedap, lagi sedap kalau alunkan nasyid zaman al-Arqam dulu (tapi saya bukan ahli Arqam ye)