Lambaian Kaabah 1

| |

Setiap kali chatting dgn thia di FB, pasti dia akan menyuruh aku mengupdate blog. "Ceritalah pengalaman mak di tanah suci"...rayunya. Bukan aku x mahu berkongsi cerita tetapi hati aku masih berada di 'sana' dan enggan kembali ke sini...hehehe...

Tidak dinafikan sebelum berangkat ke tanah suci, berbagai dugaan yg kami tempohi. Jadual penerbangan yg x confirm2...perubahan2 tarikh penerbangan dan paling hebat sekali ialah beberapa jam sebelum kami berangkat ke Kelana Jaya, suamiku diberitahu paspotnya 'hilang'. Terkedu juga kami dibuatnya tambahan pula ketika itu kawan pejabat sedang berkunjung utk mengucapkan selamat jalan. Persediaan semua sudah siap...beg2 pakaian sudah berkunci...tinggal nak mandi sunat ihram, solat sunat musafir dan solat sunat ihram saja yg belum. Lagi kira2 4 jam lagi kami harus mendaftar di Kompleks Tabung Haji.

Suamiku rasa 'tertekan' juga ketika itu...menalipon pihak2 yg berkenaan utk memastikan paspot itu dapat dicari hari itu juga. Kalau tidak jumpa pada hari itu, bermakna penerbangan kami akan tertangguh lagi. Aku hanya mampu berdoa agar paspot itu ditemui semula kerana aku tidak mahu bertangguh2 lagi utk ke tanah suci.

Alhamdulillah, selepas kira2 satu jam, paspot suamiku ditemui semula. Pelik juga bagaimana paspot itu boleh tetiba 'hilang' pada hari nak berangkat. Maha Suci Allah yang Maha Mengetahui.

Selepas asar kami bertolak ke Kelana Jaya. Petang itu hujan sangat lebat. Pada mulanya aku bercadang utk singgah di rumah sepupuku di Kampong Tunku PJ utk tumpang solat maghrib. Tetapi memandangkan hujan yg sangat lebat dan takut tersangkut dalam kesesakan, aku batalkan niatku. Sebelum kami meninggalkan rumah, Anwar, anakku telah melaungkan azan.

Masa hendak meninggalkan rumah, hatiku sudah mulai sayu. Ya Allah, apakah aku akan kembali ke rumahku semula? Apakah langkahku ini langkah yg terakhir? Ustaz berpesan, jika hendak ke tanah suci, anggaplah kita akan mati di sana. Namun perasaan dan pesanan ustaz tidak pernah ku ceritakan pada sesiapa....lebih2 lagi kepada anak-anakku. Aku tidak mahu mereka bersedih. Aku harus bertawakal.

Bersambung.....hingga ke satu masa....:-)

4 comments:

[MH] said...

alaaaa.. org tgh excited nk baca, ada 'to be continued' plak
saspen2

hehe..
nnt updet! me dh malas sgt nk updet blog dh skrg :D

nannychomel said...

Macam gak drama kat tv...bersiri2 hehehe....

cairoboy said...

kesian uncle.ilang passport ye.nasib baik orgnye x ilang ye aunty.hehe

nannychomel said...

Cairo boy:

Hilang paspot kat m'sia ok lg...kalau hilang paspot kat makkah auntie kena balik sorg la....